Maand: april 2020

  • Samen delen

    Samen delen

    Iedereen moet zich in deze tijd op de een of andere manier aanpassen. Niemand ontkomt eraan. Je kunt geen nieuwsprogramma kijken of krant openslaan: alles gaat over Corona. Dat is natuurlijk heel begrijpelijk. Meestal word ik er niet heel optimistisch van. Vaak wordt toch de zwarte, ellendige kant benadrukt of misschien vallen deze mij wel meer op. Er is ook veel leed, dat moet je zeker niet bagatelliseren. Schrijver en geschiedkundige Rutger Bregman zegt het, in gesprek met presentator Tim Hofman, heel mooi. In tijden van een (acute) crisis wordt vooral verslag gedaan over plunderingen, vernielingen en geweld. De mens wordt neergezet als egoïstische individu, die zijn ogen sluit voor het leed van anderen. We zagen het zelf een paar weken geleden aan het hamstergedrag, dat als een golf over Nederland trok. Winkelwagens vol wc-papier verdwenen naar een paar mensen, de grote meute zonder achterlatend, wekenlang! Mensen die massaal naar de bollenvelden trekken, omdat ZIJ nu eenmaal dit jaar de tulpen in bloei willen zien. Ook op politiekniveau zien we het. Er lijkt een barst te ontstaan tussen de “rijke” en “arme” EU-landen, omdat een aantal eerstgenoemde de hand te veel op de knip houden. Trump die steun aan het WHO intrekt en geen moment gelegen laat om “Amerika eerst” te scanderen. Het klinkt allemaal niet heel sociaal. Maar, zegt Bregman, onderzoeken laten keer op keer zien, dat mensen in dit soort nare perioden elkaar juist wél helpen, wel voor samenwerking kiezen, ook zonder persoonlijk gewin. Kijk naar mooie initiatieven. Websites waarop zowel mensen met een hulpvraag als mensen die hulp aanbieden bij elkaar gebracht worden. Wijkinitiatieven, waarbij kwetsbare (eenzame) ouderen geholpen worden. Haagse jongeren, die helpen voedselpakketten te verspreiden, met de slogan: Niet hangen maar helpen. Sire geeft hulpaanbieders een gezicht met #DASLIEF. Kortom, veel mensen steken de handen uit de mouwen voor anderen!

    Wij mensen zitten zo dus in elkaar, maar onze westerse economieën zijn wel gebaseerd op marktwerking, eigen belang, concurrentie en individualisme. In de Verenigde Staten wordt dit wel heel schrijnend duidelijk. Daar kennen ze niet de zorgstaat, zoals wij die hebben. Veel Amerikanen hebben geen spaargeld, geen zorgverzekering, geen financieel vangnet. Geen werk is geen inkomen en dus echt dramatisch. Bregman hoopt en ziet een kans dat na deze crisis het systeem herijkt gaat worden. Dat sociale waarden belangrijker worden, dat de mensen in de vitale beroepen de waardering gaan krijgen die ze verdienen. Dat onze samenleving zich meer zal richten op saamhorigheid en samenwerking.

    In zijn boek “De meeste mensen deugen” betoogde hij al dat niet de sterkste of slimste mens de evolutie door gekomen zijn, maar juist de vriendelijkste: The survival of the friendliest. De mens in zijn huidige hoedanigheid heeft het niet gered omdat hij strijd leverde en concurreerde met de rest, iets wat lange tijd geloofd werd, maar juist omdat hij samenwerkte. Uit onderzoek blijkt dat peuters niet beter zijn dan bijvoorbeeld chimpansees en orang-oetans in mentale taken als ruimtelijke inzicht en oorzaak-verband relaties. Maar de taak waar ze wel met kop en schouders bovenuit steken, is sociaal leren. Dat maakt ons als soort sterk. Door dat wat we leren niet voor onszelf te houden, maar met anderen te delen, hebben wij de evolutie tot nu toe overleefd! Als onze wereldleiders hier nu ook lering uit trekken?!

    We moeten deze crisis met elkaar het hoofd bieden, in verbinding met elkaar. Als Massage to Move liggen onze praktijken, zoals je weet stil. Om toch de verbinding met onze cliënten en andere geïnteresseerden te houden, delen wij kennis, oefeningen en leuke inspirerende sites met je. Deel dat ook weer met andere mogelijk geïnteresseerden. Wat ook uit onderzoek blijkt is dat als jij vriendelijk behandeld wordt, jij ook anderen vriendelijk behandelt. Vaak zelfs iets vriendelijker dan dat jezelf behandeld bent. Dit zorgt dus voor een kettingreactie aan vriendelijkheid. Zo creëren we samen een samenleving, waar verbinding en saamhorigheid het meest belangrijk zijn. Gelukkig maar, want daar doen we het als soort het beste op!

     

    Bronnen:

    https://podcastluisteren.nl/ep/De-BOOS-AntiCoronaDepressiePodcast-6-Hoe-maak-je-deze-crisis-positief-Rutger-Bregman-legt-het-uit (interview start op 9 minuten)

    De meeste mensen deugen, Rutger Bregman

    Foto: Unsplash

  • Hoe beïnvloed ik mijn gevoelens?

    Hoe beïnvloed ik mijn gevoelens?

    Wat ervaar je bij de volgende oefening?

    Laat je schouders en hoofd hangen, je mond hangen, buig wat naar voren

    en roep hard: Ik voel me geweldig!

    Sta rechtop, borst vooruit en krul je mond omhoog.

    Roep heel hard: Ik voel me heel verdrietig!

     

    Als iemand verdrietig is, kun je dat zien aan iemands fysieke toestand. Je emotie stuurt als het ware je fysieke houding. Je schouders hangen af, je hoofd helt naar voren, je mond hangt naar beneden.

    Maar wist je dat je met je lichamelijke houding ook je emoties kunt sturen? Dus precies andersom! Door je mondhoeken omhoog te krullen, vóel je je al direct vrolijker. Door je schouders te rechten en je borst vooruit te drukken, vóel je je al direct energieker. Iedere emotie heeft een “fysiek recept”. Als je het recept weet, kun je ook de emotie oproepen door je houding te veranderen.

    En dat is niet alles: je kunt nog meer doen om je te voelen, zoals je je wilt voelen.

    Ook je focus bepaalt hoe je je voelt. Vanuit ons evolutionair verleden als mens zijn we gericht op potentieel gevaar, op zelfbehoud. Maar dat is nu niet altijd meer nodig. Door te focussen op wat je blij maakt, sta je veel meer open voor de prikkels in de buitenwereld, die zorgen voor die blijheid.

    Onze taal is ook belangrijk bij het vormen van gevoelens. Als iemands gedrag ons irriteert, kun je je hier behoorlijk gefrustreerd over voelen. Je hangt het label frustratie aan het gevoel dat je ervaart. Maar als je een volgend keer dit gevoel van frustratie anders benoemt en bijvoorbeeld het label “fascinerend” geeft, zul je merken dat het ervaren gevoel verandert. Je geeft er een andere betekenis aan, door het een andere naam te geven.

    Breng je fysieke en emotionele gesteldheid in beweging, waardoor je jezelf gelukkiger èn gezonder voelt!

    Deze informatie is onderdeel van de basisprincipes van Neurolinguïstisch programmeren (NLP). 

  • Beenmassage

    Beenmassage

    In dit korte instructiefilmpje leer je je huisgenoten een fijne been massage te geven. Succes en enjoy!

  • Placebo

    Placebo

    In wetenschappelijk onderzoek naar de werking van bepaalde interventies is het placebo-effect vaak als vervelende ruis gezien, die de resultaten negatief beïnvloedt. Maar je kunt het ook positief zien, want het zegt iets over het zelfgenezend vermogen van ons lichaam. Blijkbaar zorgt ons lichaam voor een groot deel van onze genezing/gezondheid, enkel door te denken dat het werkt. En het zit niet alleen “tussen je oren”, maar er verandert echt fysiek iets in je lijf. Hoe mooi is dat? Ook de mate van vriendelijkheid, welwillendheid en empathisch vermogen van de therapeut kan bijdragen aan je gezondheid. Ga dus aan de slag met een therapeut waar je het goed mee kunt vinden!

    Er is echter ook een nocebo-effect, de tegenhanger van het placebo-effect. Als je dus gelooft dat iets slecht zal aflopen of dat je heel ziek zal worden, kan dit je gezondheid dus ook echt negatief beïnvloeden. Je moet natuurlijk niet roekeloos worden en alles bagatelliseren, maar een positieve instelling maakt dus zeker uit. Uit onderzoek blijkt dat hoop een positief effect heeft op het immuunsysteem. Voor onze gezondheid kunnen we dus het best hoopvol onze toekomst tegemoet gaan!

    Bron: Integrative Medicine, Op weg naar een betere gezondheidszorg, K. Bongers & A. van Koppen.

  • Gedragsverandering

    Gedragsverandering

    Vanochtend in de supermarkt voelde ik mij ineens verdrietig. Ik had eerst al een tijd buiten in de rij moeten wachten, waar we op anderhalve meter afstand stapvoets richting de ingang bewogen. Iedereen leek zich al aardig verzoend te hebben met deze bizarre situatie. Eenmaal binnen kreeg ik een gedesinfecteerd wagentje. Toen ik op het versplein groente aan het uitzoeken was, brandden de tranen achter mijn ogen. Beetje oncomfortabel in een supermarkt, maar dat past dan ook wel bij de gehele situatie.  Je hoopt toch ook allemaal dat niemand iets onverwachts gaat doen, want hoe moet je dan reageren? Je kan niet zomaar iemand te hulp schieten, alleen op anderhalve meter afstand bemoedigend toespreken. Stel dat iemand ineens niet lekker wordt. Nemen mensen dan juist meer afstand of is er dan toch een held die de veiligheid van de ander vooropstelt en alle nieuwe regels voor even “vergeet”? In het begin moest ik nog glimlachen in de winkel om deze absurditeit. Vandaag zag ik er even helemaal niets grappigs meer in. Misschien kwam het omdat iedereen zich al leek te hebben aangepast en moeiteloos, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, afstand hield. Ik vond het helemaal niet normaal! Wellicht voelde ik me even zo buiten de groep vallen, dat de verdrietige werkelijkheid me overviel.

    Bijzonder eigenlijk hoe snel mensen dit nieuwe gedrag, van afstand houden, toe-eigenen. Gedrag veranderen is namelijk zo’n beetje het moeilijkste dat er is. Trouwens, niet alleen gedrag, maar ook gedachten veranderen is heel lastig. Zo’n negentig procent van onze gedachten zijn hetzelfde als de gedachten van de dag ervoor. Ditzelfde geldt voor ons gedrag: negentig procent gaat op de automatische piloot. Je persoonlijkheid is opgebouwd uit hoe je denkt, hoe je handelt en hoe je je voelt. En dat is dus voor negentig procent iedere dag hetzelfde. Het voelt comfortabel en gaat moeiteloos. Als we van de een op de andere dag ons gedrag moeten veranderen, voelt dit zo ongemakkelijk dat we het liefst terug willen naar ons oude zelf. En omdat wij mensen ook veelal dezelfde gewoonten hebben ontwikkeld, doen we ook vaak dezelfde dingen op hetzelfde moment. Het is dus helemaal niet vreemd dat we naar buiten trekken, bij mooi weer. Dat we met zijn allen voor de bouwmarkt staan te wachten om te klussen, nu we wat meer tijd hebben, enzovoort. Dat doen we dus op de automatische piloot. We beschermen hiermee onze identiteit, onze eigen ik. Dat we ons zo snel aanpassen, is dus eigenlijk een enorme prestatie! Tuurlijk, het voelt oncomfortabel, niet vertrouwd, maar je merkt ook dat het went, naarmate de tijd verstrijkt. Het gedrag wijzigt en ook onze gedachten en gevoelens over de situatie. Eerst zijn we nog in de weerstand, maar na een tijdje zien we in dat het nodig is.

    Laten we er een les uit trekken! Hoe vaak lukt het niet als we ons gedrag en beperkende overtuigingen willen veranderen? Denk aan stoppen met roken, gewicht verliezen, tijd nemen om te ontspannen, meer tijd te nemen voor elkaar, om te sporten of wel die oefening van de therapeut te doen. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Nu begrijpen we, dat het niet meer dan logisch is dat het in het begin oncomfortabel voelt, dat we weer teruggrijpen op de vertrouwde gewoonten. Toch hebben we nu ook geleerd dat het na een tijdje went en dat het gemakkelijker wordt. Bemoedigend hè!

    Annelies 

     

  • Rekoefening nek

    Rekoefening nek

     

    Heb je last van je nek door al dat thuiswerken? Probeer deze rekoefening!

  • BEELD

    BEELD

    Stilstaan aan de zee

    en voorbij laten gaan.

    Zelf zee zijn

    en niets weten.

    Niets en iets golven voort

    en glimlachen tegen elkaar.

    Stilstaan aan zee

    en kijken naar de wolken.

    Sta ik nou stil?

    Of ga ik verder?

    Nee,

    de wolken gaan

    en gaan…

    en gaan…

    Die ene vond ik mooi

    die witte van daarnet.

    (Toon Hermans)

  • Bodyscan

    Bodyscan

    Het is een onzekere tijd. Veel mensen zijn thuis aan het werk, hebben helemaal geen werk op dit moment of lopen over, omdat ze een vitaal beroep uitoefenen. Niemand weet welke kant het opgaat en hoe lang het gaat duren. Het is dus helemaal niet gek dat we ons zorgen maken.

    Loopt jouw hoofd soms ook over met gedachten? Ben je vergroeid met je mobiel, zodat je geen nieuws over Corona mist? Even contact maken met je lijf en landen in het hier en nu kan je dan helpen.

    Door gericht aandacht te geven aan wat er zich afspeelt in je lichaam, zonder er een oordeel over te hebben, onderbreek je voor een moment het gepieker.

    Hieronder staat een bodyscan voor je klaar, die je kan helpen om je aandacht op het hier en nu te richten. Je gedachten zullen afdwalen, maar breng ze dan liefdevol weer naar de achtergrond door te letten op je ademhaling.

    Geniet ervan!

  • Oxytocine

    Oxytocine

    Knuffel je huisgenoten wat vaker of geef elkaar een massage! Zo maak je allebei oxytocine aan. Dit versterkt je sociale band en is goed voor je gezondheid.

    We maken het hormoon oxytocine aan door huidcontact met elkaar te maken (of je huisdier te aaien!). In deze tijd waarin we afstand houden, kan dat dus alleen met je huisgenoten. Heel belangrijk, want door het hormoon vermindert je angst en pijn. Het geeft je een prettig gevoel, verlaagt je bloeddruk en daarbij stimuleert oxytocine ook nog eens het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Zeker nu alle bezoeken aan therapeuten even uitgesteld moeten worden, is oxytocine dus een wondermiddel! Doordat de band met degene die je aanraakt versterkt, houd je het goed met elkaar nu je op elkaar aangewezen bent. Je vertrouwt elkaar namelijk meer wanneer je elkaar vaker aanraakt! Knuffel elkaar daarom wat vaker of geef elkaar een massage. Op onze site vind je een instructie hoe je elkaar een handmassage kunt geven. Heb het goed samen!

  • Coronabeleid

    Coronabeleid

    Bron afbeelding: Unsplash

    Beste cliënt,

    De enige manier waarop Massage to Move op dit moment kan bijdragen aan een gezonder Nederland, zoals in onze visie staat beschreven, is door onze praktijken te sluiten tot 28 april. In de huidige situatie omtrent het coronavirus is dit de beste keuze, zodat we anderen kunnen beschermen.

    Wel kunnen er al afspraken voor na 28 april geboekt worden. Uiteraard onder het enig voorbehoud van nieuwe ontwikkelingen rondom het coronavirus.

    We blijven de adviezen van de RIVM en overheid volgen en hopen jullie snel weer te ontmoeten in goede gezondheid! 

    Hartelijke groet,

    Christine, Lobke, Annelies en Sanderijn

Contact
close slider