Coronabeleid Massage to Move praktijken. We verzoeken cliënten rekening te houden met het navolgende beleid:

MASSAGE

TO MOVE

What moves you?

Inspiratie



2 september 2021

Hoewel ontspannen een werkwoord is, is werken wel het laatste wat je doet. Je hoeft er geen moeite voor te doen. We kunnen het soms wel lastig vinden. Om goed te kunnen ontspannen, is het om te beginnen belangrijk dat je voldoende slaapt. Je lichaam kan dan goed herstellen en je stressniveau daalt. Ontspanning kun je alleen ervaren als je wakker bent, zodat je je er bewust van kunt zijn. (Daarom zorgen we er ook graag voor dat je wakker blijft, als je op de massagetafel ligt! )

‘Ik moet altijd iets doen, ben altijd bezig’ wordt er weleens gezegd. Wat hierbij het probleem is, is dat het stresssysteem in je hersenen voortdurend op ‘aan’ staat. Uiteindelijk kun je dan minder makkelijk je aandacht erbij houden, plannen, beslissen, onthouden en leren. Fysiek kun je last krijgen van hoofdpijn, hartkloppingen en vermoeidheid. Ook kan het zijn dat je nergens meer zin in hebt of van kunt genieten en negatieve emoties sterker ervaart.

Ons prettig voelen, willen we allemaal wel. Wat is dan een ontspannende activiteit? Eigenlijk gaat het dan om iets waarbij je niet zo veel doet. Sporten wordt soms ontspannend genoemd, maar vraagt om een inspanning.  Je spant het weefsel aan, terwijl ontspanning gaat om het verminderen van de spanning. Inspanning kan er wel voor zorgen dat je meer rust in je hoofd ervaart, zodat er ruimte ontstaat om te kunnen ontspannen.  Beweging zorgt er daarnaast ook voor dat je chronische weefselspanning afneemt en je meer ruimte en dus rust kan ervaren. Beweging, slaap, voeding etc. gaan allemaal vooraf aan rust.

Als je een ontspannen moment wilt ervaren, is het van belang dat er minder prikkels om je heen zijn (beelden, geluiden, of mensen). Dan kun je pas uitrusten. Je aandacht mag verminderen en je bent je alleen bewust van dit moment. Je bent niet bezig met iets dat gisteren was of wat morgen nog allemaal moet gebeuren. Dat laat je even los en aan je voorbij gaan. Misschien staar je wat voor je uit, misschien verveel je je, misschien voel je onrust (interessant!). Je kunt naar iets moois kijken of luisteren, warmte ervaren of een geur waarnemen waar je een fijne associatie mee hebt. Zorg er in ieder geval voor dat je lekker zit of ligt.

Is dit nog allemaal een stap te ver? Kies dan voor een wandeling in de natuur, want dat is bewezen gezond voor je. Ook een boek lezen kan helpend zijn of muziek maken. Wanneer dit je goed afgaat en je hier regelmatig de tijd voor neemt dan kun je kiezen om nog minder te doen, zodat je weer dichterbij echte ontspanning komt. Je lichaam en geest kunnen dan steeds beter tot rust komen, zodat je lichter kunt leven.

Ontspannen kun je steeds beter in worden en is dus een vaardigheid. Gelukkig beschikken we hier allemaal over en is het vooral van belang om hier elke dag gebruik van te maken. Elke dag? Ja, elke dag.

Partners


Contact
close slider










    De website van Massage to Move gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.